Bezpłatna konsultacja

Marketing

Przyczyny niepowodzenia kampanii

Karolina Kopera

Inwestujesz budżet w kampanię, a ona nie przynosi efektów? Zastanawiasz się dlaczego? Istnieje wiele czynników, które mogą spowodować, że nasza kampania zakończy się porażką. Stosując pewne procedury możemy jednak zwiększyć prawdopodobieństwo sukcesu – polecamy w pierwszej kolejności zadbać o te czynniki, które od nas zależą. Nie zawsze da się przewidzieć zachowania konsumentów, ale zawsze da się rzetelnie i dokładnie zaplanować i prowadzić promocję w sieci.

 

Poniżej przedstawiam listę najważniejszych czynników, które bezpośrednio wpływają na nasze działania.

 

 

Brak określonych celów

Określenie celów dla naszej kampanii jest to pierwszy i najważniejszy krok planowania. To właśnie dzięki celom możemy weryfikować czy nasze działania przynoszą efekt.

 

 

Dodatkowo na podstawie większych celów jesteśmy w stanie ustalić i mierzyć mikrokonwersje, czyli działania o mniejszej wartości, ale związane z naszymi głównymi celami. Dla sklepów internetowych mikrokonwersjami będzie rozpoczęcie transakcji poprzez dodania do koszyka, odwiedzenie konkretnych podstron z produktami czy spędzenie określonego czasu na stronie.

 

 

Brak weryfikacji celów

Część czasu przeznaczonego na nasze działania musimy wykorzystać na analizę efektów. Nie zawsze kampania będzie od razu realizować założone cele, ale musimy mieć nad tym kontrolę i być tego świadomi. Na podstawie tego czy coś działa lub nie, możemy podejmować dalsze decyzje.

 

 

Analizowanie ruchu pod kątem kanałów reklamowych pokaże, które z nich przynoszą konwersje i pozwolą obliczyć ich opłacalność. To umożliwia przenoszenie budżetów i czasu pracy na efektywne działania.

 

 

Strona docelowa

Strona internetowa sklepu czy też usługi musi spełniać oczekiwania odbiorców. Musi być na tyle intuicyjna, aby użytkownik się w niej nie zgubił i mógł zrealizować konkretne cele (np. strona promująca wydarzenie, strona z funkcją zbierania leadów).

 

 

Drugi ważny wymóg strony, na którą kierujemy ruch z kampanii to prędkość jej wczytywania. Jeśli ładuje się zbyt długo, użytkownik może zrezygnować i ją opuścić jeszcze przed jej wczytaniem. Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj

Należy pamiętać również o dostosowaniu strony do urządzeń mobilnych. Coraz większa liczba użytkowników przegląda strony z telefonów komórkowych i tabletów. Jeśli strona nie jest dostosowana do tych urządzeń, tracimy potencjalnych klientów i utrudniamy im poruszanie się po stronie.

 

 

Treści i wygląd reklam

Reklamy muszą przyciągać uwagę użytkownika, zaciekawić go i przekazywać zrozumiały komunikat. Najważniejsze jest jednak, aby skłonić odbiorcę do wykonania danej czynności (zdeterminowanej ustalonymi celami). Dlatego niezwykle ważne jest zwrócenie uwagi na wykorzystywanie zwrotów CTA. Kup teraz, odwiedź stronę, zapoznaj się z ofertą, zostaw e-mail – to jedne z przykładów call to action (wezwania do działania). Użytkownik powinien wiedzieć czego od niego oczekujemy. Warto więc być w ciągłym kontakcie z grafikami przygotowującymi kreacje reklamowe – jeśli będą wiedzieć jakie są założenia kampanii to łatwiej będzie im dostosować projekty banerów pod konkretną akcję.

 

 


Przykłady banerów dynamicznych: https://when.pl/uslugi/banery-remarketingowe/

 

Ustalenie grup odbiorców

Skąd mieć pewność kto jest naszą grupą odbiorców? Na szczęście nie musimy robić szeroko zakrojonych badań, aby przynajmniej w minimalnym stopniu określić naszego klienta. Profilowanie osób *tworzenie person) to jednak etap, którego odpuścić nie możemy. To właśnie dzięki niemu tworzymy komunikat reklamowy, który zostanie zrozumiany i zrealizuje konkretny cel. To tak jak w życiu – jeśli coś mówisz, dostosowujesz formę i treść do swojego odbiorcy. Inaczej poprosisz o pomoc kolegę z pracy, a inaczej zgłosisz szefowi zapotrzebowanie na brakujące materiały, informacje itp.

 

Aby ustalić grupy odbiorców wykorzystajmy w pierwszej kolejności dostępne i darmowe opcje. Na przykład Google Analytics jest w stanie wskazać jacy odbiorcy wchodzą na naszą stronę – to będzie jeden z pierwszych tropów. Możemy też określić w prosty sposób ich demografię.

 

 

To dane, które powinniśmy wykorzystać w tworzeniu treści w reklamach. Dopasowanie reklam pod konkretne grupy odbiorców przyczyni się do ich lepszego odbioru. Sprzedajesz odzież młodzieżową? Zastanów się nad użyciem młodzieżowych określeń. Oferujesz usługi finansowe? Wskaż konkretne benefity płynące ze współpracy z Tobą. Komunikat reklamowy zawsze płynie do kogoś, nie w przestrzeń Internetu.

 

 

Niepoprawne ustawienia kampanii

Ilość narzędzi reklamowych ciągle się zwiększa. Obecnie sami specjaliści koncentrują swoje umiejętności na konkretnych specjalizacjach. Opanowanie systemów takich jak Google AdWords, Facebook Ads czy też Google Analytics wymaga odpowiedniej ilości czasu. Chodzi tutaj zarówno o poznanie ich jak i praktyczne zastosowanie. Liczba ustawień w samym AdWords powoduje, że łatwo o pomyłkę. Te z kolei mogą być dość kosztowne. Każdy specjalista powinien też umieć wyciągać wnioski z analizy danych. Potrzeba dużej wiedzy i doświadczenia, aby poprawnie dokonać ustawień kampanii.

 

Przykładowo zbyt luźne ustawienia dotyczące lokalizacji w AdWords mogą spowodować, że reklamy będą wyświetlane daleko poza naszą grupą odbiorców. Te kierowane na Polskę, za granicą, a ten kierowane np. na Kraków, w innych miastach.

 

 

Brak wykluczeń

Kontrola nad tym, gdzie wyświetlamy reklamę powinna iść w parze z miejscami, w których nie chcemy jej pokazywać. Jeśli korzystamy z kampanii reklamowych powinniśmy wykluczać konkretne grupy docelowe, które nie są zainteresowane naszymi usługami. Na przykład reklamy nie powinny wyświetlać się osobom spoza rejonu naszych działań – jeśli prowadzisz salon kosmetyczny w Krakowie, nie powinieneś trafić budżetu na kliknięcia użytkowników mieszkających w Gdańsku. Możemy także wykluczyć z grupy docelowej osoby o konkretnym wieku – jeśli Twoim celem jest pozyskanie klientów będących emerytami, nie kieruj reklamy do młodszych odbiorców. Można też wykluczyć osoby o konkretnych zainteresowaniach – tych, którzy szukają mieszkań na wynajem, zamiast na zakup.

 

Istotne dla wielu branż będzie wykluczanie witryn z drażliwymi tematami. AdWords umożliwia zablokowanie reklam na witrynach przedstawiających sceny drastyczne, śmierć, tragedię, hazard oraz przeznaczonych dla dorosłych odbiorców.

 

W przypadku kampanii Google AdWords wykluczymy słowa kluczowe w sieci wyszukiwania i miejsca docelowe w sieci reklamowej. Przykładów jest wiele – w zależności od celów kampanii i produktu, który promujemy. Jeżeli sprzedajesz prestiżowe produkty, nie chcesz trafiać z reklamą do osób wpisujących frazę produktową z dopiskiem “cena” lub “tanio”, ponieważ oni prawdopodobnie szukają produktu z niższej półki cenowej. Facebook Ads natomiast umożliwia nam zawężenie zainteresowań naszych odbiorców – całkiem możliwe, że odbiorcy, którzy będą zainteresowani kupnem produktów z wyższej półki, będą interesowali się także innymi prestiżowymi markami.

 

 

Brak optymalizacji działań i testów

Kampania wymaga spędzenia nad nią odpowiedniego czasu. Najlepiej w regularnych odstępach. To właśnie umożliwia przeprowadzanie testów A/B – w trakcie testów sprawdzamy jakie komunikaty, elementy grafiki, a nawet kolory na niej przynoszą nam lepsze wyniki. Niezależnie od wybranego medium musimy jednak trzymać się strategii. Nie znaczy to jednak, że jeśli istnieją mocne argumenty za modyfikacją strategii to tego nie robimy. Testy pozwalają sprawdzić, czy nasze nowe pomysły lepiej sprawdzą się od dotychczasowych. W ten sposób możemy zwiększyć liczbę realizowanych celów, zmniejszyć koszty i zwiększyć zaangażowanie odbiorców.

Karolina Kopera

Sales&Growth Manager

+48 790 770 786k.kopera@when.plskontaktuj się
Karolina Kopera

Skontaktuj się z nami!
Wypełnij formularz