Prowadząc konto firmowe na portalu Facebook, a także kampanie Facebook Ads musimy dysponować odpowiednimi grafikami – dostosowanymi do przekazywanego komunikatu oraz wytycznych formatowych. Dobrze przygotowana grafika przykuwa wzrok użytkownika i pozytywnie koresponduje z wizerunkiem firmy. Jeśli samodzielnie prowadzisz konto firmowe lub dostarczasz nam materiałów potrzebnych do kampanii, zachęcamy Cię do skorzystania z przygotowanych przez nas informacji i rekomendacji.
Podstawowe zasady
Pamiętaj, żeby zachować odpowiednią wagę grafik – nie mogą przekraczać 1 MB, a zdjęcie w tle nawet 100 KB. Jeśli nie zastosujesz się do tych wytycznych, długość ładowania strony będzie uciążliwa dla użytkownika – zwiększa się prawdopodobieństwo, że nie zostanie na naszej witrynie. Może się zdarzyć tak, że grafiki w ogóle się nie otworzą, a wtedy przekaz jest niekompletny i nie spełnia założonych celów.
Format grafiki to kolejna ważna kwestia. Używamy plików png. Jeżeli po zapisaniu pliku w png. ma on zbyt dużą wagę, możesz skorzystać z kompresora. Polecamy https://tinypng.com/
Zauważ, że to narzędzie pozwala kompresować także pliki jpg., więc przed kompresją nie musisz zmieniać grafiki na format png.
Zdjęcie lub video w tle fanpage’a
Każdy fanpage firmowy może ustawić zdjęcie w tle – jest to grafika (lub film) najlepiej widoczna po wejściu na profil. Zawsze z tyłu głowy musimy mieć także “responsywność” grafiki – powinna się wyświetlać bez zastrzeżeń nie tylko na ekranach monitora, ale także urządzeniach mobilnych. Plik powinien mieć rozmiar minimum 851×312 px (lub powiększenie proporcjonalne od wymiarów) i być kadrowany według poniższego szablonu:
Wymiary wyświetlane na mobile – 560×312 px
Wymiary wyświetlane na desktop – 820×312 px
To oznacza, że nie powinniśmy umieszczać żadnych ważnych elementów (tekst, logo) przy granicy grafiki poza obszarem wspólnym (560x312px). Zanim dodasz zdjęcie spróbuj umieścić je na profilu testowym i sprawdź czy wyświetla się poprawnie na desktopie, tablecie i smartfonie (możesz także zaufać naszym rekomendacjom :)).
Zamiast statycznego zdjęcia możemy użyć video które powinno trwać od 20 do 90 sekund. Oprócz tego jako zdjęcie profilowe możemy wykorzystać panoramę 360.
Zdjęcie profilowe
Zdjęciem profilowym jest najczęściej logo, ale nie jest to wymogiem koniecznym.
Facebook poleca nam format 170×170 px, jednak, podobnie jak w przypadku cover photo, można zastosować większy 300×300 px, 400×400 px, 500×500 px lub nawet 600×600 px (tak jak my) – wtedy zdjęcie będzie wyglądać lepiej po wyświetleniu w pełnym rozmiarze (po kliknięciu). Należy pamiętać, że miniaturka zdjęcia profilowego wpisywana jest w okrąg, warto więc zostawić pewien margines między krawędziami, a logiem bądź inną grafiką, która jest w centrum zdjęcia profilowego.
Infografika/ zdjęcie pionowe
Infografiki to formaty, dzięki którym możemy przekazać ciekawostki branżowe, informacje czy statystyki w przystępnej dla użytkownika formie. Dzięki nim komunikat szybko trafia do grupy odbiorców bez konieczności przekierowywania ruchu na zewnątrz Facebooka. Ponadto Facebook łaskawszym okiem spogląda na posty, które nie pozwalają użytkownikowi opuścić portalu (pozostałym bez skrupułów odbiera część zasięgu organicznego). Oprócz infografik możemy tworzyć pionowe grafiki oraz zdjęcia w tym samym rozmiarze – rekomendujemy 1280 x 1920 px (powiększenie proporcjonalne od wymiarów 640 x 960 px). Należy pamiętać (szczególnie w przypadku grafik przeznaczonych do reklam) o zachowaniu proporcji 2:3, więc śmiało możecie testować także inne wymiary. Warto też zwrócić uwagę na “wagę” samej grafiki, która powinna być odpowiednio niska w porównaniu do rozdzielczości – wpływa to na szybkość jej ładowania.
Okładka wydarzenia
Jeśli chcesz zachęcić użytkowników Facebooka do wzięcia udziału w wydarzeniu, którego jesteś administratorem możesz skorzystać z opcji “Utwórz wydarzenie”. Najbardziej widocznym elementem w widoku wydarzenia jest graficzna okładka, więc warto przygotować plan na jej zawartość i zadbać o poprawne wyświetlanie na ekranach komputera oraz urządzeniach mobilnych. Rekomendowany przez Facebook rozmiar grafiki to 1200×628 px.
W przypadku okładki wydarzenie równie ważne jest pamiętanie o wyświetlaniu grafiki na wersji mobilnej. Przy wymiarach 1200×628 px bezpieczny obszar dla urządzeń mobilnych będzie wynosić 628×628 px usytuowany w centralnej części grafiki, tak jak na przykładach poniżej.
Zdjęcie poziome
Nie zawsze sprawdza nam się przekaz za pomocą obrazów pionowych lub kwadratowych. Idealny przykład znajdziecie poniżej – mapka, na której zaznaczyliśmy realizowane przez nas kampanie zagraniczne. Możemy stosować format 1200×900 px lub wykorzystać najpopularniejszy z formatów używanych w kampaniach Facebook Ads – 1200×628 px
Zdjęcie kwadratowe
To zdecydowanie nasz faworyt – w większości przypadków jesteśmy w stanie umieścić komunikaty i elementy graficzne na zdjęciu kwadratowym o wielkości 1080×1080 px. Z powodzeniem można też używać nieco większych np. 1200x1200px – na pewno nie zaskoczy nas wtedy nieostrość lub widoczne piksele, czego nikt z nas by nie chciał.
Facebook i Instagram stories
Jednym z obecnie najpopularniejszych form publikowania treści w mediach społecznościowych są relacje. Można w nich użyć zarówno grafik jak lub krótkich filmów. Trzeba pamiętać o kilku podstawowych zasadach. Rekomendowany wymiar stories to 1080×1920 px, należy pamiętać o pozostawieniu ok. 14% marginesu u dołu i na górze grafiki. Przy rekomendowanym wymiarze będzie to 250px z obu stron. Przy tworzeniu możemy kierować się również proporcjami: 9:16 i 16:9 do 4:5 (minimalna szerokość to 500px). Istnieje wiele aplikacji, które pomogą nam w stworzeniu atrakcyjnych stories, rozszerzając możliwości animacji, zastosowania filtrów, kadrowania lub układu elementów.
Zdjęcie w tle grupy
Facebook daje możliwość powiązania fanpage’a firmowego z grupą. Szczególnie ważne jest to teraz, gdy portal Marka Zuckerberga kładzie coraz większy nacisk na rozwijanie grup. Różne firmy wykorzystują grupy do lepszego informowania swoich klientów, inspirowania lub umacniania swojej pozycji eksperta. Przykład: agencja marketingowa zakłada grupę, w której doradza jak efektywnie opracowywać strategię promocji internetowej – użytkownicy przedstawiają swoje problemy, wzajemnie sobie pomagają, przebieg dyskusji kontroluje agencja. Tak jak w przypadku cover photo strony, zdjęcie w tle grupy powinno być wykonane w formacie 851×312 px lub proporcjonalnie większym rozmiarze. Powinno być spójne z celem grupy, ale może pełnić także funkcję promocyjną autorów grupy.
Reklama karuzelowa
Format karuzelowy pozwala nam na wyświetlanie od 2 do 10 obrazów lub filmów w jednej jednostce reklamowej (poście). Rozmiar grafik rekomendowanych przez Facebook to 1080×1080 px – grafiki mogą być w różnych rozmiarach, ale ważnym jest zachowanie proporcji 1:1. Reklamy karuzelowe mają swoje szczególne zastosowanie w kampaniach kierowanych do użytkowników urządzeń mobilnych – użytkownik przegląda zdjęcia przesuwając palcem po ekranie. Pozwalają w ciekawy sposób prezentować produkty (np. tworzyć jeden obraz składający się z kilku grafik w karuzeli) oraz prowadzić narrację za pomocą wykorzystanych grafik.
Jeśli będziecie chcieli wykorzystać taki typ prezentacji w kampanii używając reklamy karuzelowej, musicie stworzyć dwie kreacje – osobno na desktop i osobno na urządzenia mobilne. Na komputery pomiędzy grafikami powinna być przerwa o szerokości 10 px, natomiast na mobile 26 px.
Miłego projektowania 🙂 Pamiętajcie, że zawsze możecie skorzystać z możliwości oddelegowania tego zadania nam.