Bezpłatna konsultacja

Marketing

Jak poprawnie zoptymalizować kanał Youtube

Karolina Kopera

YouTube. Portal używany przez większość użytkowników Sieci. Można na nim znaleźć treści wideo wszelkiej maści – od filmów śmiesznych kotów do materiałów pokazujących jak zrobić pierścionek czy jak wybudować prymitywny basen. Użytkownicy spędzają na YouTube nawet kilka godzin dziennie. Nic dziwnego więc, że marki chcą się znaleźć w tej przestrzeni. Wystarczy założyć konto, wrzucić film i już! Nasza firma zaistniała. Ale czy to na pewno wystarczy?

 

 

Kanał jako wizytówka

Jeśli wejdziemy na kanał YouTube popularnego twórcy zauważymy, że jest on w każdym calu dopracowany. Ma przystosowane grafiki, wszystkie potrzebne informacje i przejrzyście prezentuje treści, które publikuje YouTuber. Tak samo powinno wyglądać konto marki. Duże firmy świetnie opanowały tę sztukę. Jednak mniejsze organizacje bez zewnętrznych działów marketingu i wyspecjalizowanych w takich działaniach osób nie muszą być gorsze. Sprawienie, żeby kanał na YouTube wyglądał dobrze nie jest możliwe do osiągnięcia tylko dla małej grupy wtajemniczonych, wymaga jedynie chęci i cierpliwości. Dlaczego to, jak wygląda nasz kanał na YouTube jest ważne? Bo jest wizytówką firmy na tym portalu. Może zbudować pozytywny lub negatywny obraz firmy. Dlatego w tym artykule podzielę się radami, które pomogą zoptymalizować Twój kanał na YouTube.

 

Grafiki – wizualna prezentacja

Na kanale mamy miejsce na 2 grafiki. Logo kanału i jego nagłówek.

 

Źródło – oficjalny kanał Google: https://www.youtube.com/user/Google?hl=pl

 

Logo jest szczególnie ważne, bo będzie się pojawiać przy każdym publikowanym filmie i każdym komentarzu marki. Najlepiej więc użyć logo firmy w dobrej jakości, rekomendowany rozmiar to 800 x 800 px.

 

Grafika kanału jest dość specyficznym obrazem. Ponieważ YouTube jest portalem, z którego korzysta się na wszystkich możliwych urządzeniach, grafika w nagłówku musi dostosować się do każdego rodzaju ekranu. Dlatego w supporcie YouTube’a możemy znaleźć wytyczne dotyczące takiej grafiki. Najważniejsze części obrazu powinny znaleźć się w centralnej sekcji.

 

Źródło: https://support.google.com/youtube/answer/2972003?hl=en

 

Co powinno się znaleźć w grafice nagłówka? Coś związanego z biznesem, w wysokiej rozdzielczości. Napisy? Można uwzględnić krótkie hasło firmy, albo dzień w którym filmy pojawiają się na kanale (np. Nowy film w każdą środę).

 

 

Linki kanału

Kwestią poniekąd powiązaną z grafiką nagłówka są linki kanału. Odpowiednio dodane linki pokażą się w grafice nagłówka i będą odsyłać użytkowników do naszej strony lub mediów społecznościowych. Żeby dodać takie linki trzeba wejść w zakładkę “Informacje” i dodać maksymalnie 6 linków.

 

 

Po prawidłowym dodaniu linków zaciągną się również favicony strony, dzięki czemu linki na grafice kanału będą prezentować się profesjonalnie i dla widzów będą intuicyjne.

 

 

Zajawka kanału i proponowane treści dla powracających subskrybentów

To, jak prezentuje się nasz kanał jest całkowicie zależne od nas. Jeśli nie zmieniamy standardowych ustawień widzowie na stronie naszego kanału znajdą ostatnio przesłane filmy. Znacznie lepiej jednak zaprezentujemy się potencjalnym klientom dodając konkretne wideo jako zajawkę kanału.

 

 

Sugestia YouTube jest taka, żeby przygotować dedykowane wideo witające nowych widzów na kanale. Jednak w tej roli sprawdzą się również inne materiały, które przedstawiają markę. Warto pamiętać, że to wideo będzie autoodtwarzane, a obok niego będzie widoczny opis filmu, dlatego warto go dopracować i na przykład zawrzeć w nim krótki opis firmy.

 

Zajawka jest widoczna dla użytkowników bez subskrypcji. Dla subskrybentów jednak również można przygotować sekcję na górze strony i umieścić w niej film bądź playlistę, którą chcemy zaproponować naszym wiernym widzom.

 

 

Warto dodać tą sekcję, bo pozwala nam na darmową ekspozycję wybranego wideo.

Popularne kanały versus polecane kanały

W prawej kolumnie na stronie kanału mamy możliwość dodania 2 sekcji: Polecane kanały i popularne kanały.

 

 

Warto zwrócić szczególną uwagę na sekcję ‘polecane kanały’, której zawartość jest w 100% zależna od naszych preferencji: Możemy w niej polecić inne kanały naszej marki, kanały naszych partnerów lub ciekawe branżowe kanały. Pozwoli to odesłać waszych widzów do wartościowych z naszego punktu widzenia twórców.

 

Popularne kanały to natomiast sekcja dodawana automatycznie przez YouTube. Nie mamy wpływu na to, jakie kanały są w niej rekomendowane, dlatego zwykle zalecam, aby tę sekcję wyłączać i nie eksponować jej na kanale. Warto jednak pamiętać, że po wyłączeniu tej funkcjonalności nasz kanał nie będzie mógł być w sekcji polecanych kanałów na innych stronach YouTube.

 

 

Prezentacja treści

To, jak ułożymy treści na stronie kanału ma duże znaczenie. Logiczne posegregowanie filmów i prezentacja ich w sposób czytelny sprawi, że użytkownicy obejrzą w sposób organiczny więcej materiałów i poznają rodzaje treści, które zwykle publikujemy.

 

Dobrze widać to na kanale Google:

 

Źródło: https://www.youtube.com/user/Google

 

Na tym przykładzie widzimy, że Google uporządkował swoje treści w tematyczne playlisty i każdą z tych playlist dodał na stronie kanału. Dzięki tytułom, które pomagają w sposób prawidłowy zaklasyfikować treści znajdujące się na danej playliście widz scrollując może znaleźć dokładnie ten temat, który go interesuje i obejrzeć wszystkie materiały, które go dotyczą.

 

Na kanale możemy prezentować nie tylko materiały z naszego kanału, ale także filmy innych twórców, które dotyczą naszej marki, lub są wartościowe dla naszych klientów w jakikolwiek sposób. Możemy też eksponować wybrane kanały na YouTube lub posty:

 

 

Wszystkie opisane powyżej optymalizacje pozwolą na przygotowanie kanału YouTube, który będzie atrakcyjny wizualnie i funkcjonalny, a tym samym będzie świetną wizytówką firmy na tym portalu. To dobry początek optymalizacji, jednak prezentacja treści to tylko jeden z wielu aspektów YouTube na którym należy się skupić. Ale o tym niebawem!

Karolina Kopera

Sales&Growth Manager

+48 790 770 786k.kopera@when.plskontaktuj się
Karolina Kopera

Skontaktuj się z nami!
Wypełnij formularz