Elastyczne reklamy displayowe to obecnie domyślny format reklamy w kampaniach w sieci reklamowej. Standardowe banery w określonym formacie powoli z niezbędnych stają się opcjonalne, a dobrze przygotowana reklama elastyczna jest niemal obowiązkowa. Ale dlaczego?
Czym są reklamy elastyczne?
Reklamy elastyczne to stosunkowo nowy format, którego wyróżnikiem jest to, że może wyświetlić się w każdym rozmiarze przestrzeni reklamowej udostępnionej w sieci GDN. Strony www? Żaden problem. Aplikacje mobilne? Oczywiście. YouTube i Gmail? Tam też pojawi się nasza reklama elastyczna.
Przy tworzeniu reklamy, reklamodawca wprowadza zasoby – teksty, zdjęcia,logo, filmy. Na ich podstawie system wybiera najlepsze treści i wyświetla je w reklamie. Google, dzięki swoim danym jest w stanie stwierdzić, które zasoby są niezbędne i które sprawdzą się w konkretnym formacie reklamy.
Co w reklamie?
Żeby reklama zaczęła się wyświetlać wymagane jest minimum wprowadzonych zasobów. Obowiązkowe jest dodanie:
- Nagłówka (do 30 znaków);
- Długiego nagłówka (do 90 znaków)
- Tekstu reklamy (do 90 znaków);
- Nazwy firmy (do 25 znaków);
- Końcowego adresu URL;
- Jednego obrazu kwadratowego (optymalny wymiar: 1200 × 1200, maksymalny rozmiar pliku to 5120 KB);
- Jednego obrazu w orientacji poziomej (optymalny wymiar: 1200 × 628, maksymalny rozmiar pliku 5120 KB).
Powyższe zasoby to minimalne wymaganie, jednak zalecane jest dodanie także:
- logo w formacie poziomym (optymalny wymiar: 1200 × 300, maksymalny rozmiar pliku 5120 KB);
- logo w formacie kwadratowym (optymalny wymiar: 1200 × 1200, maksymalny rozmiar pliku 5120 KB).
Rekomendowane jest dodanie przede wszystkim kwadratowego logo, prostokątne dodane bez kwadratowego mogłoby ograniczyć zasięg reklamy.
Po uzupełnieniu wszystkich wymaganych i zalecanych pól, nie należy spocząć na laurach. Do reklamy można dodać po kilku nagłówków i tekstów reklam oraz po kilka różnych zdjęć. System będzie je testował i wyświetlał najlepsze kombinacje. Uważamy, że najlepiej dodawać około 5 różnych nagłówków i tekstów reklamy.
Reklama dla każdego?
Standardowe banery, choć wykorzystywane przez wielu reklamodawców, bywały problematyczne. Dlaczego? Zwykle potrzeba było udziału grafika, żeby przygotować paczkę banerów. Reklamodawca był w stanie wymyślić hasła, wybrać odpowiednią grafikę i font, ustalić, gdzie ma znaleźć się przycisk z wezwaniem do działania. Ale samo wykonanie banera przypadało w udziale grafikowi, który oczywiście pobierał za to honorarium. Reklamy elastyczne nie wymagają udziału grafika – miejsce wyświetlenia się tekstu, logo i przycisku są ustalone przez system. Natomiast dodawanie grafik do reklamy jest mocno uproszczone tak, żeby każdy był w stanie przejść ten proces.
Jest opcja przeskanowania witryny lub fanpage’a firmy i wybranie już istniejących zasobów. Można przesłać zdjęcia do systemu a następnie – bezproblemowo, w tym samym miejscu – przyciąć je do wymaganych wymiarów. Z łatwością można też wykorzystać fotografie, na bazie których tworzone były już wcześniej reklamy. Do dyspozycji również jest baza zdjęć licencjonowanych, które można umieścić w reklamie.
Coś więcej?
Wszystkie teksty dodane, grafiki uzupełnione? Można na tym co prawda zakończyć tworzenie reklamy. Jednak jest kilka dodatkowych opcji, które warto znać i testować. Pierwszą z nich jest wykorzystanie filmu jako dodatkowego zasobu.
Oprócz tego warto kliknąć w sekcję: Więcej opcji i wybrać tekst przycisku z wezwaniem do działania:
Opcji do wyboru jest sporo, więc można testować różne wezwania do działania. Dobrym pomysłem będzie też edytowanie niestandardowych kolorów żeby identyfikacja banerów zgadzała się z kolorystyką firmy. Jeśli jednak niestandardowe kolory nie zostaną zdefiniowane, system dobierze kolory przycisku i tła bazując na przesłanej grafice wyświetlanej w reklamie. Da to niewątpliwie przyjemny w odbiorze efekt.
Kiedy skończyć?
Dodawanie unikalnych zasobów do reklam elastycznych jest kluczowe. Teksty nagłówków i opisów nie powinny się powtarzać, a nawiązywać do unikalnych wartości. Zdjęcia powinny się od siebie różnić. Tekstów, nagłówków i zdjęć powinno być przynajmniej po kilka. Ale ile dokładnie? Z pomocą przychodzi sam Google – w panelu dostępne jest narzędzie badające skuteczność reklamy i jej poszczególnych atrybutów.
Co działa?
Reklama elastyczna została wprowadzona. Wpadły pierwsze wyświetlenia, kliknięcia, konwersje. Czy możemy dowiedzieć się czegoś więcej na temat skuteczności poszczególnych zasobów reklamy? Tak! Przy reklamie jest link “Wyświetl szczegóły zasobu”. Przenosi on do raportu na temat ogólnej skuteczności konkretnych elementów. Raport nie pokazuje jednak liczby kliknięć i innych standardowych statystyk. Określa tylko, czy dany zasób działa słabo, dobrze, czy ponadprzeciętnie. Na tej podstawie można optymalizować konkretną reklamę.
Reklama idealna?
Reklama elastyczna ma niewątpliwie wiele zalet – łatwo ją stworzyć, nawet osoba nie zajmująca się na co dzień grafiką może ją przygotować. Może się wyświetlać niezależnie od wielkości udostępnionego miejsca docelowego. System optymalizuje ją na podstawie danych gromadzonych na bieżąco. Mimo to, reklama elastyczna nie jest reklamą bez wad. Zdarza się, że system przytnie zdjęcia dodane do reklamy w sposób nieestetyczny. Czasem kombinacja dobranych zasobów nie będzie się nam podobać. Reklama może nie wykorzystać też zasobów graficznych, przez co może się wydawać nudna. Dlatego część reklamodawców nadal jest wierna banerom statycznym i animowanym w konkretnym rozmiarze. Dają one znacznie większą kontrolę nad efektem końcowym. Jednak nawet jeśli ktoś jest zwolennikiem standardowych reklam graficznych to rekomendujemy przetestowanie reklam elastycznych. Może się okazać, że dodanie takiej kreacji elastycznej uzupełni kampanie i przyniesie poprawę całościowych wyników.
A czy Ty już testowałeś reklamy elastyczne?