Bezpłatna konsultacja

Sezonowa współpraca z mikroinfluencerami na przykładzie Parku Rozrywki Rabkoland

Karolina Kopera

Karolina Kopera

O kliencie

 

Na terenie Małopolski w miejscowości Rabka-Zdrój, jednym z bardziej urokliwych regionów w Polsce znajduje się prawdziwa perełka dedykowana dla całej rodziny – manufaktura radości, uśmiechu, dobrej zabawy, ale także adrenaliny i mocnych wrażeń. To miejsce dla maluchów spragnionych ruchu i mających niespożyte pokłady energii, starszaków ciekawych świata i dorosłych, w których wciąż drzemie duch dziecka.

Park rozrywki Rabkoland od wielu lat ściąga wycieczkowiczów z różnych zakątków kraju. Rozpoczął swoją działalność pod nazwą Lunapark Alibaba w 1988 roku, natomiast od 2001 roku funkcjonuje już jako Rabkoland. Miejsce to w latach 2019-2020 przeszło gruntowną rewitalizację i cały czas poszerza swoją listę atrakcji.

Wielką dumą Rabkolandu jest tematyka, w jakiej jest utrzymany. Tematyczny park rozrywki? Brzmi świetnie! Ale czym tak naprawdę jest tego rodzaju obiekt? Co wyróżnia go na tle klasycznych lunaparków czy wesołych miasteczek?

W tematycznym parku rozrywki atrakcje oraz otaczająca scenografia posiadają jednolity motyw przewodni, widoczny w stylu, kolorystyce czy obecnych tam postaciach. Aby zrozumieć nietuzinkową tematykę Rabkolandu, zaczęliśmy od zapoznania się z niesamowitą opowieścią jak powstała ta zwariowana kraina. Czytając strona po stronie, utwierdzaliśmy się tylko w przekonaniu, że będzie to niezwykle zakręcona współpraca przepełniona zabawą i humorem. Nie pomyliliśmy się!

 

 

Krucabomba! Wszystko zaczęło się od Jędrka Wróbla i jego krnąbrnych Owieczek Irenek

 

Park Rabkoland ma kilku brand hero, ale głównymi postaciami, które są odpowiedzialne za powstanie tej radosnej krainy jest rabczański wynalazca Jędrek Wróbel i jego stado nieokiełznanych owieczek. Każda owieczka ma na imię Irena. Zaczyna się ciekawie, prawda? Flagową atrakcją, którą zbudował Jędrek, jest żółty diabelski młyn o ciekawej nazwie Wielki Zaginacz Czasoprzestrzeni. To za sprawą tego urządzenia i nierozgarniętych owiec powstała kraina, w której miesza się cały świat! Jak to się stało, że Skałuchy, przyjaźni mieszkańcy jaskiń na Luboniu Wielkim, zostały sąsiadami zwierząt z egzotycznej dżungli? Dlaczego wieża Eiffla przeniosła się z Paryża wraz z całym cyrkowym kramem, a Krokodyl Oskar robi wszystkim psikusy? Dlaczego Klaun Mareczek maluje nareszcie wesołe obrazy, a Pan Trzmiel jest rozmiarów dorosłego człowieka? To tylko niektóre smaczki z tej zakręconej opowieści, zapewniamy, że jest tego dużo, dużo więcej…

 

 

Czym jest Influencer Marketing oraz kim jest influencer?

 

Od dobrych paru lat dużo się mówi o Influencer Marketingu (IM). Czasy, kiedy w Internecie można było spotkać się tylko z blogerami odeszły do lamusa. Teraz nadeszła epoka Influencerów: Tiktokerów, Instagramerów, Youtuberów i wielu innych. Pozornie IM jest dziedziną marketingu, która wydaje się stosunkowo młoda. Kojarzona jest ona z blogerami, vlogerami czy też osobowościami ze świata mediów społecznościowych. Można odnieść wrażenie, że ta gałąź marketingu pojawiła się wraz z rozwojem Internetu. I słusznie, ponieważ w obecnej formie IM jest dość nową dziedziną i może to wprowadzać w błąd osoby niezaznajomione z tym tematem.

 

Pojawienie się mediów społecznościowych zmieniło sposób komunikacji ludzi na całym świecie. Jeszcze ćwierć wieku temu przeciętny nastolatek miał możliwość komunikacji z około setką znajomych. Dziś ten sam nastolatek może docierać ze swoim przekazem do milionów odbiorców. Jest to ogromna zmiana i  zasadniczo nie ma żadnych ograniczeń. Ten przełom przeniósł się również na komunikację marek. Konsumenci przestali być biernymi odbiorcami komunikatów reklamowych i jednokierunkowy model wymiany informacji powoli zamiera.

 

 

Twój cel, Twój wybór. Makroinfluencer czy mikroinfluencer?

 

Wybór właściwego influencera zależy od celu oraz budżetu kampanii. Na początku trzeba ustalić koncepcję – czy Twoja kampania ma być wizerunkowa, czy budująca autentyczność marki. Czy istotne jest dla Ciebie poprawienie zasięgu, czy zwiększenie liczby odbiorców w Twojej grupie docelowej? Współpraca z jednym twórcą, który może pochwalić się naprawdę dużymi zasięgami może kosztować czasem więcej niż wejście w kooperację z kilkoma „mniejszymi” twórcami, dlatego na początku warto rozważyć, która z opcji będzie dla Ciebie korzystniejsza.

 

< 100 tys. obserwatorów

> 100 tys. obserwatorów

 

Powyższy podział to orientacyjny wyróżnik, jaki stosuje się dla mikro-i makroinfluencerów. Twórcy w skali mikro mają zazwyczaj mniej niż 100 tysięcy followersów, natomiast skala makro zaczyna się od 100 tysięcy wzwyż. Mikroinfluencerzy częściej mają bardziej zaangażowaną społeczność wokół siebie, co wiąże się z tym, że są bardziej wiarygodni. Dodatkowo chętniej podejmują współpracę opartą o barter, z kolei makroinfluencerzy zdecydowanie częściej oczekują płatnego wynagrodzenia.

 

 

Zaczynamy – czyli bez strategii ani rusz!

 

Czas trwania współpracy z  influencerami: od lipca do września 22

 

Pierwszym etapem naszej pracy było stworzenie strategii Influencer Marketingu. Zaplanowaliśmy w niej działania, które zrealizują cele klienta, czyli:

  • budowanie świadomości marki;
  • dotarcie do wartościowej grupy potencjalnych klientów;
  • pozyskanie publikacji w nowym formacie Instagrama, jakim jest Reels oraz publikacje na nowej platformie TikTok.

 

Przed wyborem odpowiednich twórców skupiliśmy się na wymyśleniu pomysłu kreatywnego, czyli wprowadzeniu elementu zaskoczenia i spontaniczności, który będzie naszym kluczem w komunikacji. Kampania składała się z dwóch etapów:

  • Pierwszym było wysłanie paczki niespodzianki wraz ze spersonalizowanym zaproszeniem do Rabkolandu.
  • Kolejnym etapem był pobyt w Parku wraz zapewnieniem biletów, ewentualnego noclegu oraz wyżywienia. Dodatkowym elementem kampanii było wygenerowanie przez Rabkoland unikalnego kodu rabatowego, z którego będą mogli skorzystać obserwatorzy naszych influencerskich rodzin.

 

 

Przykładowe Insta Stories z unboxingu paczki opublikowane przez influencerki na swoich mediach społecznościowych

 

 

 

 

Przykładowe Insta Stories z podaniem kodu rabatowego, opublikowane przez influencerów na swoich mediach społecznościowych

 

 

Jak znaleźć influencera, gdy social media pęka w szwach od twórców?

 

Ze względu na specyfikę Parku (atrakcje dedykowane dla dzieci do 10 tego roku życia) dobór influencerów był bardzo ważny. Chcieliśmy, żeby były to rodziny prowadzące swoje konta na temat macierzyństwa, aktywności oraz podróżowania. Wyboru dokonaliśmy na podstawie zaangażowania, estetyki prowadzenia profilu, liczby obserwatorów, zainteresowania naszej grupy docelowej, a także na podstawie jakości wcześniej podejmowanych przez influencera płatnych reklam. Szukaliśmy osób, które zgodzą się na współpracę barterową, ale nie zamykaliśmy się również na propozycje od samych  influencerów.

 

Finalnie zdecydowaliśmy się na 39 mikroinfluencerów z branży parentingowej, którzy pochodzili z południa Polski, ale postanowiliśmy również poszerzyć zakres poszukiwań o województwo mazowieckie. Stworzyliśmy spersonalizowane wiadomości utrzymane w humorystycznym stylu Parku, które wysyłaliśmy w prywatnych wiadomościach na Instagramie. Zależało nam, aby komunikacja była luźna i humorystyczna, dopasowana idealnie do charakteru Rabkolandu.

 

Po naszej stronie komunikacja z influencerami miała zrealizować następujące cele:

  • zachęcenie do nawiązania współpracy;
  • ustalenie warunków współpracy;
  • wyznaczenie terminu przyjazdu do Parku oraz ewentualnego noclegu;
  • bieżący kontakt oraz odpowiadanie na pytania twórców.

 

 

Przykładowy screen z wysłanej wiadomości do influencerki z propozycją współpracy

 

 

Ze względu na rozpoczynający się okres urlopowy kontakt z niektórymi osobami był utrudniony. Część twórców w okresie wakacyjnym miało już zaplanowane wczasy i niestety nie mogli skorzystać z propozycji współpracy.

Spośród wysłanych zapytań z pozytywnym feedbackiem wróciło do nas 12 osób. Byli to lokalni twórcy (liczba followersów do 50 tysięcy), ale też osoby mieszkające w sąsiednich województwach, które zdecydowały się na skorzystanie z opcji noclegowej i spędziły w Rabce-Zdrój cały weekend.

Korzystając z pięknej, bezdeszczowej pogody, większość z chętnych osób postanowiła odwiedzić Rabkoland już początkiem lipca. Influencerzy na swoich profilach Instagramowych zamieszczali Instastories z pobytu w Parku, a w późniejszym czasie posty, Reelsy czy TikToki.

 

 

Przykładowe screeny postów z Instagrama

 

 

 

Nie zwalniamy tempa czyli działamy dalej!

Kiedy pierwsi influencerzy zaczęli przybywać do Rabkolandu, my w międzyczasie skupiliśmy się na budowaniu drugiej bazy twórców, aby dotrzeć do jak największej liczby użytkowników z naszej grupy docelowej. Działaliśmy analogicznie jak przy pierwszym wyborze, ponieważ zauważyliśmy już pozytywne efekty, które przynosiły nam bieżące współprace, w tym odpowiedni selekcja mikroinfluencerów. Materiały publikowane przez dotychczasowych influencerów były tak atrakcyjne, że w przeciągu kilku dni zaczęły do nas napływać kolejne propozycje współpracy od rodzin z różnych województw.

 

 

Przykładowe screeny postów z Instagrama

 

 

Przykładowe Insta Stories publikowane przez influencerów

 

 

Docelowo Park Rabkoland odwiedziło 30 twórców. Naszym celem nie była jak największa liczba nawiązanych współprac, a staranność i jakość tworzonych treści. Chcieliśmy, aby posty oraz materiały wideo były dopracowane, estetyczne i zachęcały ludzi do odwiedzenia tego pozytywnie zakręconego miejsca.  Naszym priorytetem było pokazanie przyszłym gościom parku, że czas spędzony w tej rabczańskiej krainie to tak naprawdę świetna zabawa z najbliższymi, budowanie relacji  i masa pozytywnych emocji.

 

Dzięki licznym materiałom wideo oraz treściom, które stworzyli influencerzy,  chcieliśmy zbudować świadomość marki „Brand awareness”, która jest bardzo ważna dla stabilnej pozycji biznesu na rynku. Taki proces może trwać latami, a sam IM można porównać do zdigitalizowanej formy poczty pantoflowej. Rekomendacje twórców wydają się, przynajmniej z założenia, bardziej wiarygodne od tych wrzucanych przez wielkich celebrytów i ludzi z show-biznesu, do których konsumenci mają mniej zaufania.

 

Ta niezwykła kraina skradła serca nie tylko najmłodszym, ale również rodzicom, którzy zadeklarowali chęć współpracy również za rok! My już nie możemy doczekać się kolejnego sezonu i gromadzimy kolejne pomysły, które chcemy zrealizować.

 

 

 

Przykładowe Insta Stories publikowane przez influencerów

 

 

Chcesz dowiedzieć się, jaki potencjał ma współpraca z mikroinfluencerami dla Twojej marki?

Jesteś zainteresowany stworzeniem kreatywnej strategii i planu działania?

Odezwij się do nas! 

 

Zobacz prowadzone przez nas profile Rabkoland w social media:

Facebook

Instagram