Bezpłatna konsultacja

Marketing

Marketing w branży deweloperskiej – ile trzeba wydać na promocję nieruchomości? Kalkulator inwestycji

Karolina Kopera

Inwestycja w nieruchomości to poważne przedsięwzięcie. Branża deweloperska w Polsce rozwija się dynamicznie. Co roku do sprzedaży trafia coraz więcej mieszkań, inwestycji biurowych oraz powierzchni handlowych. Z marketingowego punktu widzenia nieruchomość to produkt, który musi zostać odpowiednio opakowany i zakomunikowany, aby zainteresować potencjalnych nabywców. Plan promocji nieruchomości oraz odrębny budżet na działania marketingowe powinny zostać potraktowane równie priorytetowo, jak sam proces budowy/remontu nieruchomości, którą planujesz sprzedać. Jak zaplanować budżet marketingowy inwestycji deweloperskiej? Ile deweloperzy wydają na marketing? Czytaj dalej, aby poznać odpowiedzi!

 

 

Marketing nieruchomości – dlaczego musisz zainwestować w reklamę?

2019 był drugim najlepszym rokiem w historii polskiego rynku deweloperskiego (po rekordowym roku 2017). Sprzedaż nowych mieszkań wyniosła 65,4 tys. W całym roku na sześciu największych rynkach (największe miasta) sprzedanych zostało 65,4 tys. mieszkań, czyli o 0,8% więcej niż w 2018 r. i o 10% mniej niż w rekordowym roku 2017. Co ważne, znacznie wzrosły ceny nieruchomości – aż o 10%. Nie zmniejszyło to jednak popytu na mieszkania.

 

Podaż mieszkań jest bardzo duża, wiąże się z tym stale rosnąca konkurencja na rynku. Poszczególni deweloperzy konkurują między sobą, a świadomi konsumenci zapoznają się z licznymi ofertami zanim zdecydują się na zakup. Nabycie lub wynajem nieruchomości to decyzja przemyślana, poprzedzona długim procesem analizy i porównywania ofert. W tej sytuacji to właśnie marketing staje się głównym czynnikiem sukcesu.

 

 

Wydatki na marketing online w branży nieruchomości – ile na reklamę wydają deweloperzy?

Warto zauważyć, że stopa wydatków na marketing nieruchomości od kilku lat utrzymuje się na stałym poziomie 3% wszystkich wydatków na reklamę online (wszystkie branże łącznie).

 

Z naszego wieloletniego doświadczenia w obsłudze marketingowej inwestycji deweloperskich wynika, że łączny budżet na reklamę inwestycji deweloperskich wynosi ok. 2% szacunkowej sprzedaży.

 

Budżet ustalany jest na wczesnych etapach planowania inwestycji i jest stricte uzależniony od planowanej kwoty przychodu z inwestycji. To dużo, czy mało? Należy spojrzeć na ten budżet przez pryzmat korzyści i tego jak szybko sprzedasz daną inwestycję. Puste powierzchnie nie zarabiają, a wstrzymują inne możliwe do rozpoczęcia projekty. Wystarczy jednak, aby działania marketingowe przyspieszyły sprzedaż, tak aby jak najszybciej zwróciła się w całości poniesiona inwestycja.

 

 

Reklama inwestycji deweloperskich oparta na strategii – znajomość rynku to podstawa, aby zaplanować budżet

Jednym z podstawowych błędów w marketingu jest brak znajomości rynku i działań konkurencji. Jak zaplanować dobrą kampanię, jeśli nie wiemy z kim konkurujemy?

 

Na tym etapie ważne jest stworzenie strategii marketingowej dla inwestycji. Brak etapu analitycznego to częsty powód problemów ze sprzedażą.

 

Analiza powinna zbadać gruntownie otoczenie rynkowe, gospodarcze oraz konkurencję.

 

Jednak jeśli przeanalizujesz sytuację na danym rynku będziesz w stanie określić:

 

  1. jakie działania stosują konkurenci,
  2. jakie są mocne i słabe strony konkurencji,
  3. jaką taktyką możesz wyróżnić się na ich tle i efektywnie dotrzeć do klientów.

 

Poszczególne miasta w Polsce cechuje inna specyfika rynku. To, co skuteczne w Poznaniu, może być mniej skuteczne w stolicy. Skąd te różnice?

 

Blink.pl przeprowadził szczegółowe badania warunków konkurowania na rynku reklamy w Google w branży nieruchomości. Z badania wynika, że największe zainteresowanie zakupem nieruchomości jest zauważalne w Poznaniu i Gdańsku, natomiast wynajmem w Warszawie. W tym wypadku warszawskie inwestycje można komunikować do potencjalnych inwestorów, którzy przeznaczą mieszkania na wynajem w postaci zabezpieczenia swoich oszczędności – w mniejszym stopniu do osób, które miałyby dokonać ich zakupu na własny użytek. Zmienia to całą komunikację inwestycji i wyznacza kierunek dodatkowych materiałów, takich jak strona www czy katalog, które będą musiały zostać stworzone.

 

Poznaj specyfikę rynku, na którym sprzedajesz, aby odpowiednio wybrać grupę docelową emitowanych w kampanii reklam oraz dopasować trafne komunikaty. To właśnie trafność i wpasowanie się w potrzeby klienta mają bardzo duży wpływ na finalny budżet. Ta sama wydana kwota na działania reklamowe może przynieść zupełnie inne rezultaty w zależności od tego do kogo ją skierujemy i jakimi komunikatami będziemy się posługiwali.

 

 

Lista elementów, które składają się na marketing inwestycji – na co musisz przeznaczyć budżet reklamowy?

Do wyboru masz wiele różnych rodzajów reklamy, zarówno w internecie, jak i przestrzeni miejskiej. Warto poświęcić pewien czas na etap analizy i doboru kluczowych w Twoim regionie działań.

 

Przygotowaliśmy pełną listę elementów składających się na marketing inwestycji, począwszy od strategii marki i komunikacji po gadżety reklamowe i udział w targach branżowych. Znajdziesz ją w tutaj: KALKULATOR INWESTYCJI.

 

Jak widzisz możliwości jest wiele. Wykorzystanie wszystkich elementów możliwe jest wyłącznie w przypadku dużych inwestycji. W przypadku tych mniejszych działania te skupiają się na kilku wybranych obszarach w okrojonym zakresie. Możesz skopiować ten plik i wykorzystać przy planowaniu budżetu marketingowego Twojej inwestycji. Jeżeli szukasz doświadczonej agencji, która zaplanuje i zrealizuje te działania, odezwij się do nas. W ciągu kilku lat zrealizowaliśmy kilkadziesiąt kampanii w branży nieruchomości i produktów inwestycyjnych. Portfolio naszej grupy z wybranymi realizacjami kampanii marketingowych z branży deweloperskiej i produktów inwestycyjnych znajdziesz tutaj: PORTFOLIO – GRUPA ADREAM.

 

 

Reklama online przyszłością branży deweloperskiej?

Online, czy offline? Na który kanał lepiej postawić? Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Przyjrzeliśmy się kilku rynkowym badaniom, które omawiają marketingowe tendencje.

 

Najświeższe dane na temat budżetów reklamowych zostały opublikowane w najnowszym raporcie IAB ,,Reklama w internecie 2019’’. Z raportu wynika, że ilość wydatków na reklamę online rośnie w niebywałym tempie. Wydatki na reklamę internetową (nie uwzględniając ogłoszeń) wzrosły w okresie od stycznia do września 2019 r. o 9,6% i wyniosła ponad 2,5 mld zł! W samym tylko trzecim kwartale ubiegłego roku nastąpiło wyraźne przyspieszenie na rynku i dynamika wyniosła aż 12,5%.

 

Łącznie w całym analizowanym okresie reklamodawcy wydali o 220 mln zł więcej niż przed rokiem! To ogromne wydatki, które wyraźnie wskazują na kierunek zmian. Coraz chętniej inwestujemy w marketing internetowy i reklamodawcy właśnie tam lokują swoje budżety promocyjne. Dobrze zaplanowana kampania online może być skuteczniejsza i tańsza niż działania kanałami tradycyjnymi, czy poprzez pośredników. Targetowanie umożliwia wyświetlenie reklamy bardzo dokładnie wybranej grupie docelowej, dzięki czemu budżet ten nie jest przepalany.

Ile kosztuje reklama nieruchomości?

Porównanie cen za kliknięcie w różnych miastach w PolsceBudżet jaki musisz przeznaczyć na kampanię reklamową nieruchomości będzie różnił się w zależności od lokalizacji danej nieruchomości. Dlaczego? Kluczowym czynnikiem jest poziom konkurencji w danym mieście. W Warszawie, która jest najbardziej nasycona ofertami mieszkań, trudniej jest przebić się przez oferty konkurentów. Naturalną koleją rzeczy jest konieczność zwiększenia budżetu reklamowego, aby osiągnąć zadowalający efekt. W mniejszych miastach, gdzie konkurencja jest niższa, wydasz nawet o kilkadziesiąt % mniej. Można przyjąć, że im mniejsze miasto i mniej konkurencyjny rynek, tym tańsza reklama.

 

Cena zależy także od frazy – jedne zwroty będą tańsze, a inne droższe. Oto przykładowe zestawienie kosztów za kliknięcie w reklamę tekstowa Google Ads dla różnych fraz w największych miastach w Polsce:

 

Koszt za kliknięcie w reklamę tekstową Google Ads na dane frazy dla wybranych miast

 

Jak widzisz, koszt promowania się na daną frazę w zależności od miasta może różnić się nawet o ponad 1 zł za jedno kliknięcie.

 

 

Co wpływa na cenę reklamy Google Ads nieruchomości? Jak ustalić optymalny budżet?

Cenę pojedynczego kliknięcia oraz całościowy budżet jaki przeznaczysz determinuje kilka czynników. Ważne, abyś wiedział, że reklamy w Google Ads funkcjonują w modelu aukcyjnym. Czyli najprościej ujmując: kto da więcej, ten wyświetli się wyżej w wynikach wyszukiwania.

 

W celu określenia ile należy przeznaczyć na marketing nieruchomości pomocne okaże się przeanalizowanie takich czynników jak:

 

  • ilość mieszkań dostępnych na rynku;
  • liczebność mieszkańców miasta (rozpiętość grupy docelowej);
  • lokalizacja inwestycji – konkurencyjność oraz atrakcyjności oferty w porównaniu do sąsiadujących inwestycji;
  • przewidywany czas sprzedaży inwestycji (im pilniej chcesz sprzedać inwestycję tym budżety muszą być większe);
  • sytuacja rynkowa – popyt;
  • grupa docelowa – luksusowe apartamenty, czy standardowe, ekonomiczne mieszkania muszą być targetowane do innych grup odbiorców;
  • efektywność poprzednich sprzedaży – wykorzystaj dane z poprzednich inwestycji i prowadzonych kampanii w zakresie domykania leadów, określ ile % pozyskanych leadów z danych źródeł jest zamykanych; dzięki temu określisz przewidywany kosztu za lead w bieżącej kampanii oraz stopień ich domykalności. W ten sposób określisz minimalną ilość niezbędnych do pozyskania z kampanii leadów, aby inwestycja się sprzedała w odpowiednim czasie.

 

 

Jak promować nieruchomości i ile kosztuje marketing w branży deweloperskiej? Podsumowanie

Promowanie nieruchomości to szerokie zagadnienie. Planując budżet na marketing nieruchomości należy wziąć pod uwagę przede wszystkim otoczenie rynkowe na jakim powstała inwestycja. W zależności od lokalizacji oraz stopnia aktywności marketingowej konkurentów wydatki mogą znacznie się różnić.

 

W zależności od tego na jakim etapie jest inwestycja (czy posiada stronę internetową, jaka jest renoma dewelopera etc.) koszta mogą znacząco się różnić.

 

Jeśli chcemy promować już istniejącą witrynę, a inwestycja posiada dodatkowe materiały promocyjne w postaci materiałów drukowanych, materiałów video etc. miesięczne koszty marketingu nieruchomości mogą wynosić od kilku do kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie w zależności od wielkości inwestycji i wyznaczonych celów sprzedażowych na dany okres.

 

Standardowo zakłada się, że całościowy budżet na reklamę inwestycji wynosi ok. 2% szacunkowej sprzedaży.

 

Mamy nadzieję, że ten artykuł był dla Ciebie pomocny! Jeśli potrzebujesz pomocy w zaplanowaniu kampanii marketingowej dla Twojej nieruchomości skontaktuj się z nami.

 

Linki z artykułu:

 

 

 

Źródła:

  1. Raport JLL – Rynek mieszkaniowy w Polsce – IV kw. 2019
  2. Raport IAB ,,Reklama w internecie 2019’’
  3. https://www.nieruchomosci-online.pl/porady/rynek-nieruchomosci-podsumowanie-2019-i-prognoza-2020-10900.html
  4. https://nowymarketing.pl/a/4614,wydatki-na-reklame-online-w-branzy-nieruchomosci-raport
  5. https://www.bankier.pl/wiadomosc/Jak-kupujemy-mieszkania-Parking-wazniejszy-od-przedszkola-7764507.html
  6. https://marketingprzykawie.pl/espresso/wydatki-na-reklame-online-w-branzy-nieruchomosci-raport-firmy-blink-pl/
  7. https://dyskusja.biz/gospodarka/ile-powinien-kosztowac-marketing-nieruchomosci-65033

Karolina Kopera

Sales&Growth Manager

+48 790 770 786k.kopera@when.plskontaktuj się
Karolina Kopera

Skontaktuj się z nami!
Wypełnij formularz