Analityka

Czas na stronę idealną – 6 narzędzi, dzięki którym poprawisz funkcjonowanie swojej strony

Poświęć czas na dopracowanie swojej strony www, a ona odwdzięczy się, dowożąc więcej konwersji.

 

Sukces działań marketingowych zależy od wielu czynników. Jednym z nich jest Twoja strona internetowa. Dla firm, w których konwersje zachodzą wyłącznie online jest to newralgiczne miejsce dla całego biznesu. Źle przygotowana strona może bowiem zniechęcić do zakupu nawet najbardziej zdeterminowanych potencjalnych klientów. Dlatego warto zadbać o to, żeby strona www była nie tylko atrakcyjna wizualnie, ale i funkcjonalna. Z pomocą kilku prostych narzędzi – opisanych poniżej – możesz zidentyfikować błędy na swojej witrynie i poprawić jej wydajność.

 

 

Po pierwsze – dane!

Rozpoczynasz nowy biznes i tworzysz swoją witrynę. Domena kupiona, hosting wybrany, strona została opublikowana w Internecie. I co dalej? Na pewno jesteś ciekawy, ilu użytkowników właśnie ją odwiedza. Na którą podstronę najczęściej wchodzą Twoi potencjalni klienci. Czy finalizują zakup lub wysyłają formularz. Żeby odpowiedzieć sobie na te i wiele innych pytań potrzebujemy narzędzia, które pomoże analizować ruch na Twojej stronie – jest na rynku ich kilka, my najczęściej wybieramy Google Analitycs.

 

Google Analytics – narzędzie do optymalizacji stron www

 

Google Analytics jest przez nas faworyzowany z kilku powodów. Po pierwsze – jest bardzo rozbudowanym narzędziem z wieloma raportami i możliwościami dostosowania ich do swoich potrzeb. Po drugie – można go łatwo zintegrować z innymi rozwiązaniami Google, takimi jak Google Ads lub opisane w dalszej części artykułu Google Optimize. Po trzecie – jest darmowy (wersja płatna Analytics 360 zalecana jest wyłącznie dla bardzo dużych firm).

 

Wdrożenie na stronę www analityki jest absolutną podstawą. Na bazie danych pokazujących liczbę użytkowników na stronie, będziesz w stanie zidentyfikować część problemów swojej witryny. Zobaczysz, czy użytkownicy spędzają na stronie więcej czasu czy wychodzą, nie przeglądając wielu podstron. Będziesz mógł zdefiniować swoje cele i sprawdzać czy są one realizowane. Dane to podstawa niezbędna do optymalizacji, więc jeśli jeszcze na Twojej stronie nie ma wgranego tagu śledzącego Google Analytics, to zmień ten stan rzeczy jak najszybciej!

 

Podsumowanie

Narzędzie – Google Analytics

Strona www – https://analytics.google.com/analytics/web/

Cena – Bezpłatne

Implementacja na stronie – Tak, wymagany kod wgrany na stronę

 

 

Szybkość ma znaczenie

Może pamiętasz czasy, kiedy zdjęcia przesyłane mailem ładowały się godzinę – piksel po pikselu, a strony wczytywały się co najmniej kilka minut. Te czasy odeszły i nasza strona w żaden sposób nie powinna do nich nawiązywać. Aktualnie czas ładowania witryny powinien trwać maksymalnie kilka sekund. W przeciwnym razie użytkownik nie będzie czekał, aż wszystkie elementy strony załadują się i opuści ją, podnosząc bounce rate. Żeby zaakcentować, jak duży impakt może mieć wydłużenie ładowania strony nawet o sekundę – Amazon uznał, że takie opóźnienie mogłoby ich kosztować 1,6 milionów dolarów rocznie. Natomiast Google twierdzi, że gdyby wyniki w wyszukiwarce pojawiły się o 0,5 sekundy później, ruch spadłby nawet o 20%. To są realne straty, które może ponieść firma przez wydawałoby się niewiele znaczący ułamek sekundy. Dlatego warto zatroszczyć się o to, by strona ładowała się najszybciej jak to możliwe. Ale jak sprawdzić czas ładowania naszej witryny?

 

Z pomocą przychodzi wiele narzędzi. Jednym z nich jest PageSpeed Insights.

 

PageSpeed Insights – narzędzie do optymalizacji stron www

 

To narzędzie oferowane przez Google jest proste w obsłudze i w obrazowy sposób pokazuje, czy nasza strona wczytuje się wystarczająco szybko, czy powinniśmy ją dopracować pod kątem prędkości jej ładowania.

 

PageSpeed Insights – narzędzie do optymalizacji stron www

 

Narzędzie pokazuje czas ładowania witryny osobno dla urządzeń mobilnych i desktopów. Dzięki temu możemy zadbać o to, aby nasza strona była zoptymalizowana nie tylko pod duże wyświetlacze, ale też smartfony i tablety.

 

Podsumowanie

Narzędzie – PageSpeed Insights

Strona www – https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=pl

Cena – Bezpłatne

Implementacja na stronie – Nie

 

 

Co się klika, a co nie?

Przyznasz chyba, że jako osoba, która towarzyszyła swojej witrynie od idei, przez makietę aż po jej publikację w sieci, nie jesteś zbyt obiektywny jako tester jej funkcjonalności. Wiesz jak powinien działać każdy przycisk i zakładka. Czy jednak wszyscy korzystają ze strony zgodnie z Twoim zamysłem? Możesz to w łatwy sposób sprawdzić.

 

Narzędzia takie jak Hotjar, CrazyEgg, czy Yandex działają na bardzo podobnej zasadzie. Pozwalają na tworzenie map ciepła, które pokazują w sposób graficzny, w które elementy klikał użytkownik i do którego miejsca przewinął stronę.

 

HotJar- narzędzie do optymalizacji stron www

 

Dodatkowo możesz nagrać zachowanie użytkowników na Twojej witrynie, żeby lepiej zrozumieć, które miejsca na stronie sprawiają, że odwiedzający mają trudności z konwersją, albo wręcz szybko opuszczają stronę.

 

Podsumowanie

Narzędzie – HotJar

Strona www – https://www.hotjar.com/

Cena – Wersja bezpłatna z ograniczoną liczbą rejestrowanych sesji lub plan płatny

Implementacja na stronie – Tak, wymagany kod wgrany na stronę

Nie jesteś pewien? Testuj!

Zastanawiasz się może, czy zmiana wezwania do działania sprawi, że Twój sklep w końcu zacznie lepiej sprzedawać? Czy ukrycie ceny zwiększy liczbę wypełnionych formularzy? Czy zmiana kolorów sprawi, że użytkownik zostanie na stronie na dłużej? Takie hipotezy w łatwy sposób możesz przetestować dzięki narzędziom takim jak Google Optimize.

 

Google Optimize – narzędzie do optymalizacji stron www

 

Niewątpliwą jego zaletą jest to, że po wgraniu kontenera na stronę możemy prowadzić testy bez ingerencji programisty, nie modyfikując na stałe kodu źródłowego strony. Google Optimize pozwala między innymi modyfikować elementy strony w edytorze na żywo, dzięki czemu dokładnie widzimy, jak dana zmiana będzie wyglądać. Po ustalonym czasie potrafi też określić, która wersja strony działa lepiej, a jeśli test nie będzie istotny statystycznie – da znać, że nie był w stanie wybrać zwycięskiej odmiany.

 

Pamiętaj, żeby najlepiej testować tylko jeden element w danym eksperymencie. Długość testu jest zależna od ruchu na stronie – im większy, tym szybciej zbiorą się dane potrzebne do ustalenia wyników. Jeśli masz mniejszą liczbę odwiedzających – eksperyment powinien trwać odpowiednio dłużej.

 

Podsumowanie

Narzędzie – Google Optimize

Strona www – https://optimize.google.com/

Cena – Bezpłatne

Implementacja na stronie – Tak, wymagany kod wgrany na stronę przez Google Tag Manager

Dodatkowo – Wymagane jest posiadanie Google Analytics

 

 

Słowa – klucze

Optymalizacja strony pod kątem jej szybkości i jej funkcjonalności jest bardzo ważna. Trzeba jednak też zadbać o to, żeby stronę dało się wyszukać. Tematyka optymalizacji strony pod wyszukiwarki (SEO) jest bardzo szeroka i nie sposób jej streścić w jednym akapicie. Jeśli jednak szukasz prostego i darmowego narzędzia, żeby zweryfikować to, jak indeksują się podstrony Twojej witryny i na jakie wyszukiwane frazy wyświetla się Twoja strona www to polecamy przetestować Google Search Console.

 

Google Search Console – narzędzie do optymalizacji stron www

 

Wyszukiwane frazy mogą posłużyć jako inspiracje do rozszerzenia kampanii Google Ads, a jeśli nie wyświetlasz się na najważniejsze dla Ciebie zapytania, możesz dodać je w treści strony lub w jej kodzie. Oprócz tego warto śledzić, czy na stronie nie ma błędów, np. 404. Z poziomu Google Search Console można też przeprowadzić test PageSpeed Insights, o którym pisaliśmy wcześniej.

 

Podsumowanie

Narzędzie – Google Search Console

Strona www – https://search.google.com/search-console/about

Cena – Bezpłatne

Implementacja na stronie – Tak, wymagany kod wgrany na stronę w celach weryfikacji własności strony (możliwe inne metody weryfikacji)

 

 

Audyt UX

Jeśli pomimo wszystkich testów i zmian Twoja strona nie konwertuje tak dobrze jak powinna, to czas zwrócić się po pomoc do ekspertów. Audyt UX wskaże, które elementy strony są niefunkcjonalne, na jakim etapie ścieżki zakupowej zatrzymuje się użytkownik i dlaczego. Specjalista zasygnalizuje, które obszary można poprawić tak, aby użytkownicy mogli używać witryny intuicyjnie. Zadowolony z procesu zakupowego użytkownik będzie dużo bardziej skłonny wrócić na stronę. Audyt UX – patrząc przez pryzmat jednorazowego wydatku – jest niewątpliwie droższym rozwiązaniem, ale zaufanie specjalistom, którzy na co dzień zajmują się analizą zachowań użytkowników na stronie i znają najnowsze zalecenia i najlepsze praktyki może się dość szybko zwrócić.

 

Podsumowanie

Narzędzie – Audyt UX wykonywany przez różne agencje marketingowe, także przez Grupę ADream

Strona www – https://adream.pl/audyt-ux

Cena – Ustalana indywidualnie

 

A jakie narzędzia do optymalizacji strony Ty polecasz?