Bezpłatna konsultacja

Google Ads

AdWords czy SEO?

Patrycja Idzińska

Adwords czy SEO? Pytanie, które prędzej czy później pojawia się w sytuacji, w której chcemy rozpocząć promowanie swojej działalności w Internecie. Biorąc pod uwagę specyfikę różnych branż odpowiedzi mogą być dwojakie, jednak moim zdaniem w większości przypadków sprawdzi się jedna – zarówno Adwords jak i SEO. Wyjaśnię po krótce, z czym jest to związane i dlaczego warto wspierać jedne działania drugimi.

 

 

Zmiany na rynku reklamy

Reklama internetowa jest bardzo dynamiczną branżą. Wprowadzane zmiany mają często na celu zwiększyć wygodę użytkownika i trafność zapytań, które znajdziemy w sieci. Dlatego też prędzej czy później z rynku wypadają firmy, które nie aktualizują swojej wiedzy lub po prostu działają w nieuczciwy sposób.

 

 

Zalety Google AdWords

Bez wątpienia główną zaletą korzystania z AdWords są natychmiastowe rezultaty i elastyczność w dostosowywaniu budżetów. Sprawdzają się tutaj zarówno duże jak i małe firmy. Te duże mogą zwiększyć zasięg w swojej branży. Małe natomiast dotrzeć do osób w ich niszy lub lokalizacji. Oczywiście bardzo duże znaczenie ma tutaj poprawna budowa kampanii, a następnie stały monitoring i optymalizacja działań. Głównym ryzykiem jest przepalanie budżetu. Najczęściej wiąże się to ze źle postawionymi celami, wyborem grup docelowych czy też słów kluczowych używanych w kampanii. Każdy z czynników ma znaczenie dla końcowego efektu.

 

 

Zalety pozycjonowania SEO

Moim zdaniem, właściwe pozycjonowanie w wyraźny sposób przyczynia się do wygody użytkownika, który trafi na naszą stronę. Działania optymalizacyjne na witrynie, które mają wpływ na SEO, powinny być ukierunkowane na user experience. Szybsze ładowanie strony, logika w kategoriach, prostota poruszania się, responsywność oraz dobre treści to jedne z elementów wpływających na wygodę korzystania ze strony i jej pozytywny odbiór. Jednak mają także wpływ na nasze kampanie AdWords i pozycje w naturalnych wynikach Google.

Komplementarne narzędzia

Prawdą jest, że Google AdWords może stanowić świetne narzędzie wsparcia i inspiracji dla działań w SEO. Możemy odnieść się tutaj do słów kluczowych, sprawdzić je, a następnie budować długi ogon dla pozycjonowania. AdWords ma wielką przewagę, ponieważ w dalszym ciągu nie każdy zdaje sobie sprawę z tego, że płatne wyniki to reklama. Przykładowo najmłodsze pokolenie nie widzi już jakiejkolwiek różnicy pomiędzy reklamami, a wynikami naturalnymi*.

 

*Wyniki badań przeprowadzonych przez brytyjską agencję Ofcom. Badanie Ofcomu zostało przeprowadzone na próbie ponad 1 tys. dzieci w różnych grupach wiekowych w Wielkiej Brytanii metodą ankiet i wywiadów. Obejmowało okres kwiecień-maj 2015.

 

Nastolatki pomiędzy 12 do 15 rokiem życia nie zdają sobie sprawy z tego, że niektóre wyniki wyszukiwania w Google to reklamy, a im niższy wiek badanych, tym gorsze rezultaty. Klienci ufają Google, uważają, że skoro dany wynik znalazł się na pierwszych pozycjach, oznacza to, że jest on najlepszą odpowiedzią na wyszukiwaną frazę, a jeśli dostają trafne wyniki po swoich zapytaniach, to są skłonni do zostawiania leadów i dokonywania konwersji.

 

Problem pojawia się w momencie, kiedy użytkownik korzysta z takich narzędzi jak Adblock, które blokują wyświetlanie reklam. Wtedy z pomocą przychodzą wyniki naturalne z działań SEO. Bez wątpienia warto łączyć obie ścieżki, pamiętając, że Adwords da natychmiastowy efekt, natomiast w pozycjonowaniu musimy nastawić się na cierpliwość.

 

 

Co wybrać?

Osobiście, sugerowałbym dla początkujących firm skorzystać z działań promocyjnych ukierunkowanych na AdWords, a następnie później systematyczne zwiększać intensywność działań pozycjonerskich. Istotne jest, że działania mające na celu optymalizację strony pod kątem pozycjonowania, mogą także wpłynąć na jakość naszej kampanii w AdWords.

Ewa Grzejszczyk

Sales & Customer Success Manager

+48 790 770 786e.grzejszczyk@when.plskontaktuj się
Ewa Grzejszczyk

Skontaktuj się z nami!
Wypełnij formularz