Inwestycja w nieruchomości to poważne przedsięwzięcie. Branża deweloperska w Polsce rozwija się dynamicznie. Co roku do sprzedaży trafia coraz więcej mieszkań, inwestycji biurowych oraz powierzchni handlowych. Z marketingowego punktu widzenia nieruchomość to produkt, który musi zostać odpowiednio opakowany i zakomunikowany, aby zainteresować potencjalnych nabywców. Plan promocji nieruchomości oraz odrębny budżet na działania marketingowe powinny zostać potraktowane równie priorytetowo, jak sam proces budowy/remontu nieruchomości, którą planujesz sprzedać. Jak zaplanować budżet marketingowy inwestycji deweloperskiej? Ile deweloperzy wydają na marketing? Czytaj dalej, aby poznać odpowiedzi!
Marketing nieruchomości – dlaczego musisz zainwestować w reklamę?
2019 był drugim najlepszym rokiem w historii polskiego rynku deweloperskiego (po rekordowym roku 2017). Sprzedaż nowych mieszkań wyniosła 65,4 tys. W całym roku na sześciu największych rynkach (największe miasta) sprzedanych zostało 65,4 tys. mieszkań, czyli o 0,8% więcej niż w 2018 r. i o 10% mniej niż w rekordowym roku 2017. Co ważne, znacznie wzrosły ceny nieruchomości – aż o 10%. Nie zmniejszyło to jednak popytu na mieszkania.
Podaż mieszkań jest bardzo duża, wiąże się z tym stale rosnąca konkurencja na rynku. Poszczególni deweloperzy konkurują między sobą, a świadomi konsumenci zapoznają się z licznymi ofertami zanim zdecydują się na zakup. Nabycie lub wynajem nieruchomości to decyzja przemyślana, poprzedzona długim procesem analizy i porównywania ofert. W tej sytuacji to właśnie marketing staje się głównym czynnikiem sukcesu.
Wydatki na marketing online w branży nieruchomości – ile na reklamę wydają deweloperzy?
Warto zauważyć, że stopa wydatków na marketing nieruchomości od kilku lat utrzymuje się na stałym poziomie 3% wszystkich wydatków na reklamę online (wszystkie branże łącznie).
Z naszego wieloletniego doświadczenia w obsłudze marketingowej inwestycji deweloperskich wynika, że łączny budżet na reklamę inwestycji deweloperskich wynosi ok. 2% szacunkowej sprzedaży.
Budżet ustalany jest na wczesnych etapach planowania inwestycji i jest stricte uzależniony od planowanej kwoty przychodu z inwestycji. To dużo, czy mało? Należy spojrzeć na ten budżet przez pryzmat korzyści i tego jak szybko sprzedasz daną inwestycję. Puste powierzchnie nie zarabiają, a wstrzymują inne możliwe do rozpoczęcia projekty. Wystarczy jednak, aby działania marketingowe przyspieszyły sprzedaż, tak aby jak najszybciej zwróciła się w całości poniesiona inwestycja.
Reklama inwestycji deweloperskich oparta na strategii – znajomość rynku to podstawa, aby zaplanować budżet
Jednym z podstawowych błędów w marketingu jest brak znajomości rynku i działań konkurencji. Jak zaplanować dobrą kampanię, jeśli nie wiemy z kim konkurujemy?
Na tym etapie ważne jest stworzenie strategii marketingowej dla inwestycji. Brak etapu analitycznego to częsty powód problemów ze sprzedażą.
Analiza powinna zbadać gruntownie otoczenie rynkowe, gospodarcze oraz konkurencję.
Jednak jeśli przeanalizujesz sytuację na danym rynku będziesz w stanie określić:
- jakie działania stosują konkurenci,
- jakie są mocne i słabe strony konkurencji,
- jaką taktyką możesz wyróżnić się na ich tle i efektywnie dotrzeć do klientów.
Poszczególne miasta w Polsce cechuje inna specyfika rynku. To, co skuteczne w Poznaniu, może być mniej skuteczne w stolicy. Skąd te różnice?
Blink.pl przeprowadził szczegółowe badania warunków konkurowania na rynku reklamy w Google w branży nieruchomości. Z badania wynika, że największe zainteresowanie zakupem nieruchomości jest zauważalne w Poznaniu i Gdańsku, natomiast wynajmem w Warszawie. W tym wypadku warszawskie inwestycje można komunikować do potencjalnych inwestorów, którzy przeznaczą mieszkania na wynajem w postaci zabezpieczenia swoich oszczędności – w mniejszym stopniu do osób, które miałyby dokonać ich zakupu na własny użytek. Zmienia to całą komunikację inwestycji i wyznacza kierunek dodatkowych materiałów, takich jak strona www czy katalog, które będą musiały zostać stworzone.
Poznaj specyfikę rynku, na którym sprzedajesz, aby odpowiednio wybrać grupę docelową emitowanych w kampanii reklam oraz dopasować trafne komunikaty. To właśnie trafność i wpasowanie się w potrzeby klienta mają bardzo duży wpływ na finalny budżet. Ta sama wydana kwota na działania reklamowe może przynieść zupełnie inne rezultaty w zależności od tego do kogo ją skierujemy i jakimi komunikatami będziemy się posługiwali.
Lista elementów, które składają się na marketing inwestycji – na co musisz przeznaczyć budżet reklamowy?
Do wyboru masz wiele różnych rodzajów reklamy, zarówno w internecie, jak i przestrzeni miejskiej. Warto poświęcić pewien czas na etap analizy i doboru kluczowych w Twoim regionie działań.
Przygotowaliśmy pełną listę elementów składających się na marketing inwestycji, począwszy od strategii marki i komunikacji po gadżety reklamowe i udział w targach branżowych. Znajdziesz ją w tutaj: KALKULATOR INWESTYCJI.
Jak widzisz możliwości jest wiele. Wykorzystanie wszystkich elementów możliwe jest wyłącznie w przypadku dużych inwestycji. W przypadku tych mniejszych działania te skupiają się na kilku wybranych obszarach w okrojonym zakresie. Możesz skopiować ten plik i wykorzystać przy planowaniu budżetu marketingowego Twojej inwestycji. Jeżeli szukasz doświadczonej agencji, która zaplanuje i zrealizuje te działania, odezwij się do nas. W ciągu kilku lat zrealizowaliśmy kilkadziesiąt kampanii w branży nieruchomości i produktów inwestycyjnych. Portfolio naszej grupy z wybranymi realizacjami kampanii marketingowych z branży deweloperskiej i produktów inwestycyjnych znajdziesz tutaj: PORTFOLIO – GRUPA ADREAM.
Reklama online przyszłością branży deweloperskiej?
Online, czy offline? Na który kanał lepiej postawić? Odpowiedź na to pytanie nie jest oczywista. Przyjrzeliśmy się kilku rynkowym badaniom, które omawiają marketingowe tendencje.
Najświeższe dane na temat budżetów reklamowych zostały opublikowane w najnowszym raporcie IAB ,,Reklama w internecie 2019’’. Z raportu wynika, że ilość wydatków na reklamę online rośnie w niebywałym tempie. Wydatki na reklamę internetową (nie uwzględniając ogłoszeń) wzrosły w okresie od stycznia do września 2019 r. o 9,6% i wyniosła ponad 2,5 mld zł! W samym tylko trzecim kwartale ubiegłego roku nastąpiło wyraźne przyspieszenie na rynku i dynamika wyniosła aż 12,5%.
Łącznie w całym analizowanym okresie reklamodawcy wydali o 220 mln zł więcej niż przed rokiem! To ogromne wydatki, które wyraźnie wskazują na kierunek zmian. Coraz chętniej inwestujemy w marketing internetowy i reklamodawcy właśnie tam lokują swoje budżety promocyjne. Dobrze zaplanowana kampania online może być skuteczniejsza i tańsza niż działania kanałami tradycyjnymi, czy poprzez pośredników. Targetowanie umożliwia wyświetlenie reklamy bardzo dokładnie wybranej grupie docelowej, dzięki czemu budżet ten nie jest przepalany.