Ciastko

Korzystając z naszej strony wyrażasz zgodę na wykorzystywanie przez nas plików cookies, w celu dostosowania się do Twoich preferencji oraz w celu zapewnienia Ci wygody podczas przeglądania strony. Więcej na temat cookies kliknij tutaj

ADream

Jak stworzyć kampanię produktową Google Ads (AdWords)

Jak stworzyć kampanię produktową Google Ads (AdWords)

    Dobrze stworzona i zoptymalizowana kampania produktowa pozwala w krótkim czasie znacznie zwiększyć przychody sklepów internetowych, których niezbędnych elementem funkcjonowania obecnie jest precyzyjna odpowiedź na zapytanie potencjalnych klientów w czasie rzeczywistego wyszukiwania. Nadrzędnym celem reklamy produktowej jest więc nie tylko promocja, ale i efektywna sprzedaż konkretnych produktów z oferty sklepu.

    Powszechnie kampanie produktowe noszą kilka zamiennych nazw. Jeśli usłyszymy o kampanii PLA, Google Shopping, Merchant czy Zakupach Google, warto wiedzieć, że one wszystkie dotyczą tej samej kampanii.

    Uruchomienie kampanii produktowej nie należy jednak do najłatwiejszych, a po drodze może wydarzyć się wiele niezapowiedzianych sytuacji, które mogą tej start całkowicie uniemożliwić. W poniższym artykule opisujemy jak poprawnie przygotować się do uruchomienia takiej kampanii oraz jej dalszej optymalizacji

    Przykłady wyświetlanej reklamy produktowej nad wynikami organicznymi w wyszukiwarce Google

     

    Poprawna konfiguracja feedu produktowego i weryfikacja konta Merchant Center

    Plik produktowy możemy uzyskać na dwa sposoby. Pierwszy jest prostszy i polega na wdrożeniu wtyczki produktowej, dopasowanej do cms strony, która wyeksportuje nam link lub plik produktowy w formacie CSV czy XML. Taki plik będzie się także aktualizował na bieżąco.

    Drugi sposób, to samodzielne stworzenie pliku, uwzględniając wszystkie wytyczne Google.

    Jeśli zdecydujemy się na samodzielne stworzenie pliku, musimy pamiętać, że dobrze skonfigurowany plik, jest podstawowym elementem prawidłowego działania kampanii PLA. To w nim są zawarte wszystkie informacje, dotyczące aktualnie reklamowanych produktów. To również oznacza, że jeżeli np. cena produktu się zmieni, będziemy musieli ręcznie zaktualizować plik i ponownie go przesyłać.

    Podstawowy plik produktowy powinien zawierać:

          numer ID produktu w sklepie internetowym

          aktualną cenę, zgodną z tą, która pojawia się na stronie

          tytuł produktu

          opis produktu

          stan magazynowy produktu

          konkretny link do produktu i adres zdjęcia głównego

          kategoria produktu

          markę produktu wraz z numerem GTIN (szczególnie gdy sprzedajemy w sklepie produkty innych marek)

    Gdy stworzymy lub pobierzemy feed produktowy, uwzględniający wszystkie powyższe informacje, musimy go przesłać w miejsce, które zbiera wszystkie informacje o naszych produktach i decyduje o ich wyświetleniu – Google Merchant Center. Weryfikacja pliku trwa zazwyczaj do 2 dni roboczych.

    Ważne jest, aby konto Merchant Center także było poprawnie zweryfikowane przez Google. Dzięki temu potwierdzamy, że jesteśmy właścicielami danego sklepu (adresu URL) i mamy uprawnienia do jego promocji.

    Weryfikacja jest szybka i można ją przeprowadzić, wykorzystując kilka sposobów:

          przesyłając plik HTML;

          dodając do witryny odpowiedni tag HTML;

          wykorzystując Google Analytics;

          instalując kontener danych w witrynie poprzez menedżer tagów Google.

    Na koniec należy pamiętać również o połączeniu konta Google Ads z kontem Merchant Center, Google Analytics, uruchomieniu zaawansowanego e-commerce i weryfikacji witryny pod kątem certyfikatu SSL. Obecnie każdy sklep musi posiadać taki certyfikat, by móc korzystać z reklam produktowych.

    Przykład wyświetlanej reklamy produktowej po prawnej stronie wyników wyszukiwania Google

    Przykłady wyświetlanej reklamy produktowej po prawnej stronie wyników wyszukiwania Google

     

    Właściwy podział produktów i priorytety kampanii

    Uwzględnienie podziału produktów, pomoże nam nie tylko lepiej zoptymalizować koszty kampanii, ale również wyświetlać odbiorcom produkty, najlepiej odpowiadające ich wyszukiwanym hasłom.

    Podziału produktów na odpowiadające im kategorie możemy dokonać na kilka sposobów. Najprościej jest je stworzyć już na etapie kreacji pliku produktowego. Jeżeli z jakichś przyczyn nie jest to możliwe, kategorie możemy również wdrożyć za pomocą reguł w Merchant Center.

    Dodatkowo mamy możliwość podziału produktów za pomocą etykiet niestandardowych, co również jest wartościową opcją.

    Dobrą praktyką jest segmentacja produktów na dane kategorie, dzięki którym wydzielimy ważne produkty oraz te na których nam mniej zależy i nadamy priorytety kampanii.

    Przykładowo, jeśli w jednej grupie reklam mamy wyodrębnione ogólne produkty, warto nadać takiej kampanii wysoki priorytet, ale obniżyć stawkę. Natomiast w kampanii uwzględniającej bardziej szczegółowe cechy produktów, warto nadać niższy priorytet, jednocześnie podwyższając stawkę.

    Kategoryzując produkty, warto także rozważyć wyświetlanie w jednej grupie reklam tańszych i sporo droższych produktów. W takiej sytuacji należy zaobserwować, czy koszt konwersji na tańszym produkcie, nie przewyższa wartości tego produktu – chyba, że jest to celowe działanie a wartość całego koszyka, a nie samego produktu, jest znacznie większa.

    Dostosowanie reklam do różnych urządzeń

    Warto na bieżąco śledzić i analizować ruch oraz liczbę konwersji z poszczególnych urządzeń. Dzięki temu dowiemy się, jakie urządzenie generuje najwięcej założonych przez nas efektów. Posiadając tę wiedzę, będziemy mogli tak dostosować stawki, by odpowiednio zwiększyć lub zmniejszyć częstotliwość wyświetlania reklam.

    W kontekście dostosowań stawek reklam, warto zwrócić szczególną uwagę na ruch mobilny. Zazwyczaj obserwuje się sporo konwersji z tego kanału, gdyż telefon jest wykorzystywany przez odbiorców nieustannie każdego dnia.   

    Wzbogacanie raportu wykluczających słów kluczowych

    W kampanii PLA, podobnie jak w kampanii Search, dobrą praktyką jest sukcesywna analiza raportu wykluczających słów kluczowych i wzbogacanie go hasłami, których wyszukiwania nie do końca odpowiadają naszym produktom. Dzięki temu, ograniczymy wyświetlanie produktów na niedopasowane frazy, czy produktów o zbliżonej nazwie, których nie sprzedajemy.

     Aktualizacja pliku produktowego

    W kampanii PLA, dobrze działający plik produktowy warunkuje nam poprawne wyświetlanie reklam. Dlatego powinniśmy co jakiś czas kontrolować aktywność produktów w Merchant Center oraz nie zapominać o aktualizacji pliku, w przypadku gdy wyprzedamy dany produkt lub zmienimy jego cenę. Jeżeli wgramy plik ręcznie, powinniśmy go aktualizować min. 1 raz w miesiącu. Dużym ułatwieniem jest natomiast zaciąganie pliku automatycznie ze strony, dzięki czemu wszystkie zmiany będą aktualizowane na bieżąco.

    Należy zwrócić również uwagę na ilość błędów/ostrzeżeń dotyczących pliku, zgłaszanych przez Merchant Center. Chociaż system przepuści nam plik, w którym są ostrzeżenia (zaznaczone na żółto), to warto postarać się je maksymalnie wyeliminować, ponieważ obniżają one jakość pliku, a to wpływa na częstotliwość wyświetlania reklam.

    O jakich wymaganiach dodatkowo należy pamiętać tworząc kampanię produktową?

    • preferowany rozmiar zdjęć produktów to 800×800 pikseli. Minimalny rozmiar to: 100×100 pikseli, a dla produktów odzieżowych: 250×250 pikseli;
    • wielkość zdjęcia nie może przekraczać 16 MB;
    • przyjęte formaty zdjęć: GIF bez animacji (.gif), JPEG (.jpg/.jpeg), PNG (.png), BMP (.bmp);
    • na zdjęciach powinien być dobrze widoczny produkt, najlepiej na białym tle, chociaż istnieją odstępstwa od tej reguły np. w przypadku odzieży. Zdjęcia nie mogą zawierać tekstów promocyjnych, ozdobników, znaków wodnych, ani obramowania.
    • nie można powiększać zdjęć ani przesyłać miniatur czy symboli zastępczych;
    • tytuł produktu powinien być zgodny wymaganiami redakcyjnymi Google, m.in. nie może zawierać tekstów promocyjnych;
    • opisy produktów powinny zawierać najważniejsze cechy produktu, właściwości lub dane techniczne i być zakończone kropką;
    • zgodnie z polityką Google, niektóre branże podlegają ograniczeniom reklamowym: m.in. branża alkoholowa, tytoniowa, hazard, opieka zdrowotna czy erotyczna;
    • treści niedozwolone w promocji: podróbki produktów, produkty niebezpieczne, produkty umożliwiające nieuczciwe zachowanie, treści szokujące, obraźliwe, dyskryminujące;
    • jeżeli na stronie występują słowa np. o broni, związkach chemicznych, botoksie itp prawdopodobnie zaistnieje konieczność zmiany opisów;
    • reklamy produktowe są obecnie dostępne  w krajach: Arabii Saudyjskiej, Argentynie, Australii, Austrii, Belgii, Brazylii, Chile, Czechach, Danii, Francji, Hiszpanii, Holandii, Hongkongu, Indiach, Indonezji, Irlandii, Izraelu, Japonii, Kanadzie, Kolumbii, Korei Południowej, Malezji, Meksyku, Niemczech, Norwegii, Nowej Zelandii, Polsce, Portugalii, Republice Południowej Afryki, Rosji, Singapurze, Stanach Zjednoczonych, Szwajcarii, Szwecji, Tajlandii, Turcji, Wielkiej Brytanii, Wietnamie, Zjednoczonych Emiratach Arabskich, na Filipinach, Tajwanie, Ukrainie i we Włoszech.

     

    Kampanię produktową PLA, podobnie jak pozostałe kampanie, należy na bieżąco analizować oraz wprowadzać testy nowych rozwiązań. Choć niektóre pomysły optymalizacyjne mogą wydać się naturalne, warto nie popadać w rutynę, ponieważ nieraz zmiana drobnego szczegółu sprawi, że poprawi się końcowa efektywność kampanii. Natomiast jeżeli nasza kampania PLA działa poprawnie i zbiera sporą liczbę konwersji – polecam zastanowić się nad wdrożeniem inteligentnej kampanii PLA i przetestować, czy taki format nie będzie jeszcze lepszy dla naszego sklepu.

     

    Potrzebujesz pomocy przy uruchomieniu kampanii produktowej Google Ads?

    Z sukcesami od wielu lat prowadzimy kampanie w zakupowe dla wielu branż zarówno w Polsce, jak i za granicą. Skontaktuj się z nami bezpośrednio lub wypełnij brief, dzięki któremu od razu przygotujemy naszą dedykowaną propozycję na stałą optymalizację Twojej kampanii – https://brief.when.pl/

     

    Do usłyszenia! 🙂

    __________________________________________________________________

    Oficjalne informacje Google w zakresie kampanii produktowych:

     

    Co składa się na reklamę produktową:

    https://support.google.com/google-ads/answer/6275294

     

    Wymagania dotyczące stron docelowych w reklamach produktowych:

    https://support.google.com/merchants/answer/4752265?hl=pl

     

    Inteligentne kampanie produktowe:

    https://support.google.com/google-ads/answer/7674739?hl=pl

     

    Zasady dotyczące reklam produktowych:

    https://support.google.com/merchants/answer/6149970?visit_id=636905830705337748-175253447&rd=1#con

    Ograniczenia wyświetlania:

    https://support.google.com/merchants/answer/6172256?hl=pl&ref_topic=2701536

     

    Zasady wyświetlania produktów w miejscach docelowych reklam Google:

    https://support.google.com/merchants/answer/9261529?hl=pl&ref_topic=9212502

     

    Lokalne wymagania prawne:

    https://support.google.com/merchants/answer/6150100?hl=pl&ref_topic=2701536

     

    Wymagania redakcyjne i jakościowe:

    https://support.google.com/merchants/answer/6150244?hl=pl&ref_topic=2701536

     

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o

© 2019 WHEN – Agencja marketingu internetowego